Wskazówki na kolejny etap odmrażania gospodarki

18 maja br. rozpoczął się kolejny etap odmrażania gospodarki, otwarte zostały salony kosmetyczne i fryzjerskie oraz branża gastronomiczna. Ministerstwo Rozwoju, w porozumieniu z Głównym Inspektoratem Sanitarnym oraz przedstawicielami branż i ekspertami, przygotowało wytyczne, które określają, w jaki sposób będzie można bezpiecznie świadczyć te usługi oraz z nich korzystać w okresie epidemii koronawirusa w Polsce.

Branża gastronomiczna

Usługa na miejscu:

  • Przynoszenie zamówień na tacach.
  • Mycie i dezynfekowanie tac każdorazowo w sytuacji, gdy istnieje możliwość przeniesienia się na nią wirusa (np. gdy ktoś w pobliżu kichnął).

Usługa na wynos:

  • Wydawanie zamówień na ladzie w papierowych torbach, tace wydawane na życzenie klienta.
  • Bezkontaktowe wydawanie zamówień.
  • Zapewnienie bezpieczeństwa przy korzystaniu z ekranów do składania zamówień (tzw. kiosków) poprzez np. dozownik z płynem do dezynfekcji rąk bądź jednorazowe rękawiczki i regularne (kilka razy dziennie), przecieranie powierzchni ekranów.

Ważne! Z sali jadalnej należy usunąć wszelkiego rodzaju dodatki (tj. cukier, jednorazowe sztućce, wazoniki, serwetniki); wydawać je będzie obsługa bezpośrednio do złożonego zamówienia.

Salony fryzjerskie

W salonach fryzjerskich powinna obowiązywać zasada:  1 fryzjer z zestawem czystych narzędzi dla jedengo klienta (grzebienie, nożyczki, spinki, szczotki itd.). Wymagane jest też zachowanie 2 m odległości między stanowiskami pracy i pracownikami.

Dla bezpieczeństwa klientów fryzjerzy są zobowiązani do:

  • Noszenia rękawiczek, maseczek, a nawet gogli i przyłbic przy wykonywaniu usług.
  • Stosowania odzieży ochronnej lub dedykowanej odzieży roboczej.
  • Przyjmowania tylko osób zdrowych i nie będących w kwarantannie lub pod nadzorem epidemicznym.
  • Serwowania napoi wyłącznie w opakowaniach jednorazowych.
  • Oczyszczania każdej dotykanej powierzchni kilka razy w ciągu dnia pracy.
  • Zabezpieczania i dezynfekcji urządzeń i mebli zabiegowych po każdym kliencie.

Natomiast klienci powinni:

  • Umawiać wizytę przez internet lub telefon.
  • Zachować bezpieczną odległość 2 m, mijając się z innymi osobami w salonie.
  • Nosić jednorazowe maseczki i rękawiczki.
  • Dokonywać płatności w sposób bezkontaktowy.

Salony kosmetyczne

W salonach kosmetycznych stanowiska pracy powinny uwzględniać wymagany dystans przestrzenny między pracownikami (zalecane co najmniej 2 m). W przypadku braku takiej możliwości rekomenduje się zainstalowanie ekranów ochronnych (przepierzenia, ścianki) pomiędzy stanowiskami. Dodatkowe przepierzenia - w celu oddzielenia personelu od klienta – można też zastosować na stanowiskach manicure. Przepierzenie powinno umożliwić przełożenie dłoni.

Dla bezpieczeństwa klientów pracownicy powinni:

  • Nosić specjalistyczny strój adekwatny do wykonywanego zabiegu (np., fartuch jednorazowy lub tekstylny prany w min. 60 st. C);
  • Nosić maseczkę ochronną i/lub przyłbicę albo gogle bądź też zastępczo inne rozwiązanie spełniające tę funkcję;
  • Obowiązkowo nosić rękawiczki przy wykonywaniu usługi (zmieniane każdorazowo po wykonaniu usługi) – jeśli rodzaj wykonywanego zabiegu na to pozwala.

Wytyczne dla  klientów salonów kosmetycznych:

  • Na zabiegi powinni przychodzić bez osób towarzyszących.
  • Są zobligowani do zasłaniania nosa i ust oraz do noszenia rękawic ochronnych (jeśli jest to możliwe ze względu na rodzaj wykonywanego zabiegu).
  • Nie mogą też używać telefonów komórkowych w trakcie wykonywania usługi.

 

Więcej szczegółowych informacji dotyczących obowiązujących przepisów i zaleceń: TUTAJ