W dniach 7-8 listopada 2012 roku w Centrum Doradztwa Rolniczego w Brwinowie Oddział w Krakowie zostało zorganizowane dwudniowe szkolenie dla doradców wiejskiego gospodarstwa domowego, przedsiębiorczości i agroturystyki oraz członków LGD i organizacji agroturystycznych zainteresowanych tematem: "Produkty wysokiej jakości i ich znaczenie - aspekt ekonomiczny i zdrowotny. Sprzedaż bezpośrednia produktów z gospodarstwa rolnego". W szkoleniu uczestniczyło 35 osób z terenu całej Polski.

Celem szkolenia było poznanie idei i zasad racjonalnego żywienia rodziny i turystów oraz wykorzystania produktów pochodzących z gospodarstwa rolnego, podnoszenie jakości świadczonych usług związanych z żywieniem turystów oraz poznanie zasad sprzedaży bezpośredniej produktów pochodzących z gospodarstwa rolnego.

{youtube}j9g3k-0GMro{/youtube}

Szkolenie w większości przebiegało w formie wykładów, choć w drugim jego dniu zostały przeprowadzone warsztaty nakrywania do stołu i składania serwet. Wykłady podejmowały podstawowe zagadnienia związane ze składnikami odżywczymi, ich rolą w funkcjonowaniu organizmu, oceną wartości odżywczych w wybranych produktach pochodzących z upraw ekologicznych i tradycyjnych, zasadami układania jadłospisów i planowania żywienia rodziny i turystów z uwzględnieniem produktów pochodzących z gospodarstwa, aż po systemy jakości żywności, podstawowe zasady GHP I GMP oraz sprzedaż bezpośrednią. Największe zainteresowanie słuchaczy wzbudził zapewne wykład o mało atrakcyjnym brzmieniu: "Zasady Dobrej Praktyki Higienicznej (GHP) - pomiędzy teorią a praktyką". Prowadzony w niezwykle żywiołowy sposób przez Panią dr Kingę Topolską uświadomił ogromną odpowiedzialność spoczywającą na "najsłabszym ogniwie" we wszystkich systemach zarządzania jakością, jaką jest człowiek.

{gallery}2013/01{/gallery}

W ramach szkolenia zorganizowana została również wizyta studyjna w restauracji "Wesele" znajdującej się na "Małopolskiej Trasie Smakoszy". Lokal został wybrany ze względu na rekomendacje (dietetyków oraz osób zajmujących się higieną) jako przykład dobrych praktyk oraz wykorzystania tradycyjnych produktów wysokiej jakości. Słuchacze szkolenia mieli okazję uczestniczyć w pokazie nakrywania do stołu oraz poznać zasady serwowania potraw. Była to również sposobność poznania niewerbalnej komunikacji kelner - klient.

{gallery}2013/01_2{/gallery}

Podczas szkolenia prowadzona była dokumentacja fotograficzna oraz został przygotowany krótki film. Zapraszając do zapoznania się z zawartością galerii, dziękujemy wszystkim uczestnikom, którzy wzięli udział w szkoleniu, w nadziei, iż informacje, którymi podzielili się wykładowcy staną się przydatne nie tylko w pracy doradczej, ale znajdą zastosowanie w warunkach domowych.