Trzy Znaki Smaku – Duma Regionu
Od lutego 2013 r. rozpoczęła się trzyletnia kampania informacyjna pt. „Trzy znaki smaku”, której głównym inicjatorem jest Agencja Rynku Rolnego, wspierana przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Program skierowany jest na rynek polski, a jego istotą jest informowanie nt. wspólnotowego Systemu Chronionych Nazw Pochodzenia ChNP, Chronionych Oznaczeń Geograficznych ChOG i Gwarantowanych Tradycyjnych Specjalności GTS - systemu ochrony produktów regionalnych i tradycyjnych, a także promocja znakowanych w tym systemie produktów spożywczych.
Główny przekaz kampanii „ma za zadanie zachęcać do konsumpcji produktów wytwarzanych w ramach unijnego systemu ochrony produktów regionalnych i tradycyjnych oraz podkreślać zalety wynikające z uczestnictwa w tym systemie , ze względu na ich następujące zalety:
- różnią się od produktów masowych i posiadają gwarancję wysokiej jakości, ponieważ podlegają surowym przepisom produkcji i kontroli,
- istnieje możliwość odtworzenia ich historii,
- odpowiadają nowoczesnemu stylowi życia przyjaznemu i bliskiemu naturze,
- swoje charakterystyczne cechy zawdzięczają temu, że powstały w konkretnych regionach lub tradycyjnym sposobom wytwarzania,
- ich jakość wynika z doświadczeń i tradycji kształtowanych przez całe pokolenia,
- ochrona unijnego systemu powoduje, że ich fałszowanie jest karane.
Odbiorcy i cele
Kampania skierowana jest przede wszystkim do konsumentów, wytwórców produktów oraz odbiorców pośrednich. Ze względu na różnorodność grup odbiorców określony został szeroki wachlarz celów. Do najważniejszych założeń kampanii należy:
- szerzenie wiedzy o oznaczeniach – zaznajomienie konsumentów z oznaczeniami unijnego systemu ochrony produktów regionalnych i tradycyjnych oraz promowanie produktów wysokiej jakości etykietowanych tymi znakami. Poinformowanie wytwórców produktów oraz odbiorców pośrednich o zaletach i korzyściach wynikających z uczestnictwa w przedmiotowym systemie,
- budowa pozytywnej postawy konsumpcyjnej oraz nabywczej – zwiększenie konsumpcji produktów wysokiej jakości wytwarzanych w ramach unijnego systemu ochrony produktów regionalnych i tradycyjnych.
Planowane działania
Cele i założenia programu zostaną osiągnięte poprzez realizację szerokiej palety działań informacyjnych, z których jako najważniejsze to:
- Public relations: konferencje prasowe i lunche prasowe, wyjazdy prasowe, e-newslettery, promocja europejskiego systemu oznaczeń wśród bloggerów i internetowych opiniotwórców oraz promocja na popularnych stronach społecznościowych (Facebook, YouTube);
- Działania edukacyjne: nawiązanie i pogłębianie relacji z producentami i osobami związanymi z branżą i tematyką produktów regionalnych i tradycyjnych, w tym z urzędnikami Urzędów Marszałkowskich i Ośrodków Doradztwa Rolniczego. W ramach tego działania przewidziano seminaria, szkolenia oraz wyjazdy szkoleniowe (do Francji), warsztaty kulinarne, stworzenie projektu „Szlaku Produktów Regionalnych”, z zaznaczonymi na mapach miejscami, gdzie turysta może nabyć produkt regionalny;
- Udział w imprezach targowych oraz festiwalach: Festiwal Smaku w Grucznie, Ogólnopolski Festiwal Dobrego Smaku w Poznaniu, Europejski Festiwal Smaku w Lublinie, Targi Eurogastro w Warszawie, Targi Polagra-Food w Poznaniu, oraz Targi Horeca/Gastrofood w Krakowie;
- Reklama w mediach: w telewizji, radio, Internecie, prasie (także branżowej) oraz reklama outdoor;
- Działania internetowe: serwis internetowy oraz szeroko rozumiane działania z zakresu Social media;
- Akcje w punktach sprzedaży i restauracjach, pensjonatach oraz gospodarstwach agroturystycznyc.
Kampania finansowana jest przez Unię Europejską oraz Rzeczpospolitą Polską a jej całkowity, zaakceptowany decyzją Komisji Europejskiej budżet wynosi ponad 3 876 228 € netto.