Reklama wzajemna polem działania dla LGD - przykład z Wielkopolski
W ciągu kilku ostatnich lat, Lokalne Grupy Działania ugruntowały swą pozycję instytucji promujących polską wieś, w tym jej dziedzictwo kulturowe, zasoby przyrodnicze, atrakcje regionalne, a także poszczególne produkty lokalne.
Stało się tak zarówno za sprawą działań własnych LGD (uczestnictwa w targach, organizacji jarmarków, imprez opartych na tych zasobach, wydawnictw dedykowanych produktom itd.), jak i operacjom realizowanym przez beneficjentów, którzy za cel wzięli sobie promowanie swych działań w kontekście całego obszaru wdrażania LSR. Mowa tu głównie o inicjatywach dofinansowanych w ramach działania „Małe projekty”, umożliwiającego przeprowadzenie szeregu działań promujących, jak i wspierających inwestycyjnie działania dotyczące produktów lokalnych. Niektóre LGD, na niwie współpracy z lokalnymi partnerami i producentami, nawiązały szereg stałych ciekawych współpracy, efektem których wspólnymi działaniami prowadzona jest przemyślana promocja – zarówno obszaru, jak i produktów, który z tego obszaru się wywodzą. Gdzieniegdzie podejmowane są próby sieciowych rozwiązań z zakresu reklamy wzajemnej (np. wprowadzenie stojaków z reklamami podmiotów z obszaru LGD na terenie obiektów użyteczności publicznej w LGD „Zielone Sąsiedztwo”, woj. mazowieckie czy tworzenie pakietów turystycznych i systemu ulg cenowych w odwiedzanych miejscach związanych z atrakcjami turystycznymi na terenie LGD „Partnerstwo Ducha Gór”, woj. dolnośląskie), a gdzie indziej budowane są relacje z pojedynczymi partnerami, którzy we współpracy z LGD dostrzegli szanse na wykreowanie swych produktów jako elementów utożsamianych z obszarem.
Spośród produktów lokalnych często pojawiających się na stoiskach polskich LGD - w towarzystwie chleba ze smalcem i kiszonych ogórków – najczęstszym „bywalcem targów” jest miód. Świadomość klientów co do naturalności, wiejskości i tradycyjności miodu pozwala wykorzystywać go skutecznie w działaniach promocyjnych, jest to ponadto w ostatnim czasie produkt coraz bardziej doceniany – zarówno dzięki swym walorom smakowym, jak i zdrowotnym. Przykładem doskonałego wykorzystania miodu w promocji obszaru poprzez produkt są „Noteckie Miody” pochodzące z gospodarstwa pasiecznego Państwa Kamili i Zbigniewa Lisińskich z Biezdrowa, Gmina Wronki (woj. wielkopolskie). W ciągu kilku lat Państwo Lisińscy zmienili dotychczasową produkcję przydomową miodu, zachowując wszelkie zasady tradycyjnego pszczelarstwa, w produkcję towarową. Stało się to z jednej strony dzięki determinacji, wiedzy i olbrzymiemu zaangażowaniu właścicieli, a z drugiej – dzięki wsparciu inwestycyjnemu w ramach PROW 2007-13 („Modernizacja gospodarstw rolnych”). Mimo zwiększonej skali działania, stałym celem gospodarzy jest zachowanie naturalnych walorów miodu, co osiągane jest poprzez tradycyjnie wykonywane prace w pasiece.
„Noteckie Miody” znalazły szybko swych zwolenników w Wielkopolsce, w tym także u klientów wielu sklepów poznańskich. Trafiły także do sieci sklepów ekologicznych, a w 2013 roku odznaczone zostały m.in. logiem „Kulinarne Dziedzictwo”. Walory miodu dostrzegły szybko organizacje lokalne, a także samorząd. Obecnie „Noteckie Miody” są produktem stosowanym w promocji przez Gminę Wronki (oferowane na imprezach, a także podczas wizyt, gościom odwiedzającym t tutejszy urząd). Lokalna Grupa Działania „Puszcza Notecka”, na której terenie znajduje się Biezdrowo, nawiązała kontakt z gospodarzami, w wyniku którego „Noteckie Miody” weszły w skład pakietu reklamowego promującego obszar LGD, a składającego się z różnych produktów lokalnych obszaru. Tu warto dodać, że „Puszcza Notecka” wypracowała doskonałe rozwiązanie mogące stać się dobrą praktyką dla wielu LGD w Polsce, a mianowicie stosowane jest tu estetyczne opakowanie, które może być uniwersalnym pakietem dla wielu różnych produktów, w zależności od odbiorcy promocji, od tematu wydarzenia, podczas którego prezentuje się produkty czy dostępności poszczególnych produktów lokalnych (np. sezonowość). W ten sposób LGD, podczas wielu wydarzeń regionalnych, krajowych i zagranicznych (reprezentowanie regionu Wielkopolski w Brukseli, liczne targi, w tym Gruene Woche w Berlinie, Polagra, Agrotravel), wprowadza do świadomości i na stoły klientów wartościowe produkty ze swego terenu, promując jednocześnie obszar swego działania (promocja obejmuje także wydawnictwa, mapy, przewodniki). Producenci natomiast, trafiając ze swymi produktami tam, gdzie nie trafia LGD (np. do sieci sklepów w miastach) także promują obszar, skąd dany produkt pochodzi. Tak właśnie dzieje się w przypadku „Noteckich Miodów”, na słoikach których Państwo Lisińscy umieścili także logo LGD i nazwę „Puszcza Notecka”, która nie tylko dla Wielkopolan jest synonimem turystycznej marki.
Dzięki takim sprzężeniom uzyskuje się zdwojony efekt promocyjny, pokazujący jak ważne są działania wzajemne, w tym budowanie relacji opartych o wzajemną reklamę i inne działania promocyjne. Dla wielu podmiotów w Polsce słowo „współpraca” wydaje się ciągle wielkim wyzwaniem, jednak ostatnie lata pokazują, że działania wspólne mają swą wielką przyszłość. Świadczą o tym nie tylko zwiększające się liczby grup producenckich, powstające klastry, spółdzielnie socjalne i inne formy wspólnego gospodarowania. Mówią o tym także właśnie rodzące się wzajemne relacje promocyjne, tak wszechobecne w krajach Europy Zachodniej. Wydaje się zatem, że w nowym okresie budżetowym UE, Lokalne Grupy Działania mogą stać się istotnymi motorami organizacji tego typu powiązań, wskazującymi na pożytek płynący z sieciowania produktów i usług oraz promowania wzajemnego działań podmiotów gospodarczych znajdujących się na terenie wdrażania LSR. Biorąc pod uwagę obecne w projekcie nowego PROW (2014-2020) zagadnienia organizacji rynków lokalnych, projekty realizowane wspólnie przez partnerów czy też skracanie łańcucha łączącego producentów i konsumentów, działania takie powinny znaleźć odzwierciedlenie na poziomie celów i wskaźników realizacji nowych LSR.
Zachęceni współpracą z LGD, Państwo Lisińscy złożyli w marcu br. wniosek o dofinansowanie rozwoju swej inicjatywy w ramach „Małych projektów”. I ponownie, elementami operacji nie są jedynie rozwiązania ściśle związane z produkcją miodu, ale także nastawione na działania promocyjne i edukacyjne. Na terenie gospodarstwa powstać ma altana, w której promowane będą produkty lokalne i tablica informująca gości również o innych produktach z obszaru LGD (ponownie reklama wzajemna!). Gospodarze pragną przekonać swych gości, że wzajemne promowanie to „miód”, z którego słodyczy powinni skorzystać także inni producenci lokalni regionu – nie tylko pszczelarze.
Grzegorz Cetner
CDR O/Poznań
Galeria zdjęć Państwa Kamili i Zbigniewa Lisińskich z Biezdrowa
Zdjęcia z pasieki oraz wydarzeń, podczas których Noteckie Miody promowane były wspólnie
Warning: No images in specified directory. Please check the directoy!
Debug: specified directory - http://cdr112.e-kei.pl/leader/images/galeria/zg