LEADERATORIUM

PORTAL INFORMACYJNY DLA LOKALNYCH SPOŁECZNOŚCI

Get Adobe Flash player

Zadania lokalnych grup działania w latach 2014 – 2020

Przydatność metody Leader dla rozwoju kierowanego przez społeczność lokalną, na poziomie europejskim, jest oceniana wysoko. W okresie programowania 2014 – 2020  rośnie, zarówno  rola Leadera jak i lokalnych grup działania.

W projekcie tzw. rozporządzenia ogólnego dotyczącego wspólnych zasad dla wszystkich funduszy za najważniejsze zadanie dla lokalnych grup działania uznane zostało opracowanie i realizacja strategii rozwoju lokalnego, która powinna przyczyniać się do  osiągnięcia priorytetów UE w zakresie rozwoju obszarów wiejskich i innowacyjności.

 

Jakie priorytety w zakresie rozwoju obszarów wiejskich  proponowane są na lata 2014 – 2020 ?

 

 

Jest ich sześć:

  1. Wzmocnienie transferu wiedzy w rolnictwie i leśnictwie;
  2. Wspieranie konkurencyjności rolnictwa i żywotności gospodarstw rolnych;
  3. Wspieranie organizacji łańcucha żywnościowego i zarządzania ryzykiem w rolnictwie;
  4. Ochrona i poprawa stanu ekosystemów zależnych od rolnictwa i leśnictwa;
  5. Wspieranie efektywnego wykorzystywania surowców i wsparcie dla przechodzenia na gospodarkę niskoemisyjną w sektorze rolno-spożywczym i leśnym;
  6. Zwiększanie włączenia społecznego, ograniczanie ubóstwa i promowanie rozwoju gospodarczego na obszarach wiejskich. Wspieranie lokalnego rozwoju na obszarach wiejskich.


Najpełniej operacje dotychczas realizowane podejściem Leader w Polsce wpisują się w priorytet szósty, co oznacza, że podobne projekty będą mogły być realizowane w przyszłości. Lokalne Grupy Działania będą też mogły realizować operacje przyczyniające się do osiągania celów w ramach pozostałych priorytetów. O tym zapewne zdecydują na podstawie wnikliwie przeprowadzonej analizy SWOT i szerokich konsultacjach ze społecznością lokalną. Kolejnym niezwykle ważnym zadaniem LGD będzie  aktywizacja i  rozwój  potencjału podmiotów lokalnych, które powinny brać aktywny udział  w opracowaniu i realizacji operacji w ramach LSR. Ponadto do zadań LGD będzie należało  opracowanie  procedury i kryteriów wyboru operacji, które zagwarantują, że co najmniej 50% głosów dotyczących wyboru pochodzić będzie od partnerów spoza sektora publicznego. Procedury wyboru operacji powinny też umożliwiać odwołanie się od decyzji.

 

Obowiązkiem LGD będzie także:

  • - opracowanie i publikowanie zaproszeń do składania wniosków;
  • - przyjmowanie wniosków o wsparcie i dokonywanie ich oceny;
  • - wybór operacji i ustalanie kwoty wsparcia a w stosownych przypadkach, przedkładanie wniosków do organu  odpowiedzialnego za ostateczną weryfikację kwalifikalności przed zatwierdzeniem;
  • - monitorowanie realizacji strategii i operacji będących  przedmiotem wsparcia.

Jak z powyższego wynika projekt rozporządzenia określa generalne zasady funkcjonowania podejścia Leader w nowym okresie programowania. Większość przytoczonych obowiązków  znane są LGD z dotychczasowej działalności. Nowym rozwiązaniem w latach 2014 – 2020, o czym pisałam w poprzednim wydaniu Leader Newsletter nr 1/2012,  będzie możliwość realizacji strategii przy pomocy wielu funduszy, większe kompetencje dla LGD, jeśli przejmie na siebie obowiązki Instytucji Wdrażającej, „pakiet startowy Leader” dla nowych LGD, koszty bieżące oraz koszty związane z aktywizacją do 25 % całkowitych wydatków publicznych poniesionych w ramach strategii.

 

Wszyscy na pewno czekamy na zatwierdzenie przez Parlament Europejski i Radę omawianych projektów rozporządzeń, wtedy dopiero będzie wiadomo co jest normą obligatoryjną, którą należy stosować. Natomiast szczegóły dotyczące funkcjonowania LGD, które tak naprawdę zdecydują o komforcie pracy, poznamy w momencie uchwalenia polskiego prawa w tym zakresie.

 

Jadwiga Nowakowska
CDR O/Kraków


<--- Strona główna

Szukaj

Centrum Doradztwa

Rolniczego w Brwinowie

Oddział w Krakowie

  http://produktyregionalne.edu.pl