Zadania lokalnych grup działania w latach 2014 – 2020
Przydatność metody Leader dla rozwoju kierowanego przez społeczność lokalną, na poziomie europejskim, jest oceniana wysoko. W okresie programowania 2014 – 2020 rośnie, zarówno rola Leadera jak i lokalnych grup działania.
W projekcie tzw. rozporządzenia ogólnego dotyczącego wspólnych zasad dla wszystkich funduszy za najważniejsze zadanie dla lokalnych grup działania uznane zostało opracowanie i realizacja strategii rozwoju lokalnego, która powinna przyczyniać się do osiągnięcia priorytetów UE w zakresie rozwoju obszarów wiejskich i innowacyjności.
Jakie priorytety w zakresie rozwoju obszarów wiejskich proponowane są na lata 2014 – 2020 ?
Jest ich sześć:
- Wzmocnienie transferu wiedzy w rolnictwie i leśnictwie;
- Wspieranie konkurencyjności rolnictwa i żywotności gospodarstw rolnych;
- Wspieranie organizacji łańcucha żywnościowego i zarządzania ryzykiem w rolnictwie;
- Ochrona i poprawa stanu ekosystemów zależnych od rolnictwa i leśnictwa;
- Wspieranie efektywnego wykorzystywania surowców i wsparcie dla przechodzenia na gospodarkę niskoemisyjną w sektorze rolno-spożywczym i leśnym;
- Zwiększanie włączenia społecznego, ograniczanie ubóstwa i promowanie rozwoju gospodarczego na obszarach wiejskich. Wspieranie lokalnego rozwoju na obszarach wiejskich.
Najpełniej operacje dotychczas realizowane podejściem Leader w Polsce wpisują się w priorytet szósty, co oznacza, że podobne projekty będą mogły być realizowane w przyszłości. Lokalne Grupy Działania będą też mogły realizować operacje przyczyniające się do osiągania celów w ramach pozostałych priorytetów. O tym zapewne zdecydują na podstawie wnikliwie przeprowadzonej analizy SWOT i szerokich konsultacjach ze społecznością lokalną. Kolejnym niezwykle ważnym zadaniem LGD będzie aktywizacja i rozwój potencjału podmiotów lokalnych, które powinny brać aktywny udział w opracowaniu i realizacji operacji w ramach LSR. Ponadto do zadań LGD będzie należało opracowanie procedury i kryteriów wyboru operacji, które zagwarantują, że co najmniej 50% głosów dotyczących wyboru pochodzić będzie od partnerów spoza sektora publicznego. Procedury wyboru operacji powinny też umożliwiać odwołanie się od decyzji.
Obowiązkiem LGD będzie także:
- - opracowanie i publikowanie zaproszeń do składania wniosków;
- - przyjmowanie wniosków o wsparcie i dokonywanie ich oceny;
- - wybór operacji i ustalanie kwoty wsparcia a w stosownych przypadkach, przedkładanie wniosków do organu odpowiedzialnego za ostateczną weryfikację kwalifikalności przed zatwierdzeniem;
- - monitorowanie realizacji strategii i operacji będących przedmiotem wsparcia.
Jak z powyższego wynika projekt rozporządzenia określa generalne zasady funkcjonowania podejścia Leader w nowym okresie programowania. Większość przytoczonych obowiązków znane są LGD z dotychczasowej działalności. Nowym rozwiązaniem w latach 2014 – 2020, o czym pisałam w poprzednim wydaniu Leader Newsletter nr 1/2012, będzie możliwość realizacji strategii przy pomocy wielu funduszy, większe kompetencje dla LGD, jeśli przejmie na siebie obowiązki Instytucji Wdrażającej, „pakiet startowy Leader” dla nowych LGD, koszty bieżące oraz koszty związane z aktywizacją do 25 % całkowitych wydatków publicznych poniesionych w ramach strategii.
Wszyscy na pewno czekamy na zatwierdzenie przez Parlament Europejski i Radę omawianych projektów rozporządzeń, wtedy dopiero będzie wiadomo co jest normą obligatoryjną, którą należy stosować. Natomiast szczegóły dotyczące funkcjonowania LGD, które tak naprawdę zdecydują o komforcie pracy, poznamy w momencie uchwalenia polskiego prawa w tym zakresie.
Jadwiga Nowakowska
CDR O/Kraków