Mini przedszkole maksi korzyści
Jak ważne dla malucha jest uczęszczanie do przedszkola wie już mały Jaś i Marysia oraz ich rodzice, dziadkowie, sąsiedzi i pracodawcy. Psychologowie i socjologowie wskazują szereg zachowań, których dzieci uczą się w grupie; od umiejętności wspólnej pracy i zabawy aż po zachowania społeczne, potwierdzając mądrość powiedzenia: „Czym skorupka za młodu nasiąknie” oraz „Czego się Jaś nie nauczy…”.
To w przedszkolu Jaś dowie się, że istnieje coś więcej poza jego domem, podwórkiem, rodziną. Zobaczy, że inne dzieci też wolą słodki kisiel niż szpinak, a kiedy uparcie będzie zabierać koledze zabawkę - bez pytania o zgodę - może być zaprowadzony do kącika, w którym przypomni sobie o słowie „przepraszam”. Tam też nauczyć się używania noża, widelca, sznurowania bucików; usłyszy, jak ważne jest mycie ząbków…
W magicznym świecie tańca, śpiewu, farb i plasteliny maluch odkryje nowe, pasjonujące obszary. W grupie rówieśników wykonujących podobne czynności wykwalifikowany nauczyciel łatwiej dostrzeże „talenty i predyspozycje” naszego dziecka, zachęci i zainspiruje do rozwijania zainteresowań, które w przyszłości mogą się okazać bardzo pomocne; bo człowiek świadomy swoich mocnych stron podejmie bardziej trafną decyzję, co do wyboru swojej ścieżki zawodowej.
Przedszkole to również miejsce, dlatego tak ważne jest, by nie tylko spełniało określone w przepisach wymogi, ale żeby było przyjazne dzieciom, by umiało pełnić również funkcje placówki kulturalnej, goszcząc u siebie teatrzyki objazdowe, organizując ciekawe zajęcia dodatkowe (warsztaty lepienia z gliny czy zajęcia
z języka angielskiego) tak ważne dla rozwoju naszych pociech i nie tylko… W Dzień Babci, Dzień Matki i inne święta przedszkola integrują rodziny, sąsiadów i pokolenia.
Dzieci mające możliwość uczęszczania do miniprzedszkoli na obszarach wiejskich na razie dziękują rysunkami i codziennym uśmiechem, ale kiedyś podziękują swoim wykształceniem, zaangażowaniem w życie społeczne i zwykłą, ludzką życzliwością.
Stąd pomysł na wsparcie inicjatywy tworzenia miniprzedszkoli na obszarach wiejskich.
W związku z powyższym, już w pierwszym kwartale 2012 roku Centrum Doradztwa Rolniczego w Brwinowie oddział w Krakowie udostępni - w wersji elektronicznej -opracowaną w Dziale Rozwoju Obszarów Wiejskich broszurę „Tworzenie miniprzedszkoli na obszarach wiejskich” z nadzieją, że nasze opracowanie wyposaży chętnych w podstawową wiedzę z zakresu zasad tworzenia i funkcjonowania małych przedszkoli na obszarach wiejskich.
Więcej informacji w Bibliotece.
Edyta Klimowska-Bobula
CDR O/Kraków