www.mamboteam.com
produkty
Start
Gęsina na św. Marcina PDF Drukuj Email
Wpisał: Administrator   
08.11.2011.

Już po raz trzeci Slow Food Polska oraz Instytut Zootechniki PZB–ZD Kołuda Wielka organizują w całym kraju akcję promocyjną pod hasłem: „GĘSINA NA ŚW. MARCINA”. Jak zwykle polega ona na zaproszeniu do współpracy najlepszych polskich restauracji i szefów kuchni, którzy od 11 do 27 listopada serwować będą w swoich lokalach przynajmniej 3 autorskie dania z gęsiną w roli głównej.

W dniu 11 listopada, w Narodowe Święto Niepodległości, organizatorzy chcą aby  w najlepszych restauracjach w całej Polsce oraz w zwyczajnych domach, przypominać i promować najlepsze polskie tradycje hodowlane i kulinarne. Należy do nich bez wątpienia słynna na całą Europę polska gęś owsiana. Do akcji „Gęsina na św. Marcina” w tym roku Slow Food zaprosił 30 najlepszych polskich restauracji z ich szefami kuchni. Akcja organizowana jest z Instytutem Zootechniki, który przez prawie 50 lat pracował nad genotypem Gęsi Kołudzkiej (polskiej gęsi owsianej), która nie ma sobie równych na świecie. 

Cytując dr Halinę Bielińską z Kołudy Wielkiej: „tradycje hodowli i kulinarnej obecności gęsi na polskich stołach sięgają XVII wieku. W XIX wieku na warszawskiej giełdzie towarowej sprzedawano rocznie ponad 3,5 miliona żywych gęsi, które później gęsiego wędrowały głównie do Prus. Do dziś Polska jest największym producentem gęsi w Europie. Eksport gęsiny na rynek niemiecki sięga około 18-20 tysięcy ton rocznie, a polska gęś uchodzi tam za rarytas. W Polsce jeszcze dwa, trzy lata temu spożywano zaledwie 700 ton gęsiny rocznie (17 gramów per capita). Dzisiaj dzięki naszej akcji spożycie wzrosło przynajmniej dwukrotnie.” Polacy przekonują się do wyjątkowych na skalę światową walorów smakowych i zdrowotnych polskiej gęsiny.

 Slow Food Polska w akcji z gęsiną

 Zdaniem Jacka Szklarka, Prezesa Slow Food Polska oraz pomysłodawcy całej akcji, gęsina perfekcyjnie odwołuje się do trzech kluczowych pojęć, które Slow Food aplikuje do gastronomii. Według Szklarka, „polska gęsina podobnie jak i cała wybitna gastronomia w rozumieniu slowfoodowym jest dobra, czysta i sprawiedliwa; unikatowa w skali świata pod względem smaku, polska autochtoniczna rasa, która respektuje naturalność chowu, sezonowość oraz wykorzystanie prostych, naturalnych pasz. Cały system hodowli jest również prospołeczny – zakłady drobiarskie kontraktują w małych i średnich gospodarstwach rolniczych odchowanie ustalonej liczby gęsi, które następnie są ubijane i wprowadzane na rynek. Jedyne obawy jakie pozostają, to prawie 100 % uzależnienie się od rynku niemieckiego, który już nie raz zagrał na nosie polskim hodowcom i przetwórcom gęsiny. Dlatego też producenci gęsiny w Polsce jak najszybciej powinni rozwinąć to, co wydaje się naturalnym wyborem – widoczną obecność na rynku krajowym” .

 Książka z przepisami na gęsinę

Każdy z Szefów Kuchni biorących udział w pierwszej edycji akcji, zobowiązany został do przygotowania swoich trzech autorskich przepisów. Wszystkie przepisy zostały zebrane w książce. Książka wydana jest zarówno w miękkiej oprawie, jak i w większym formacie ze sztywnymi okładkami; zamawiać ją można mailowo, pisząc na: poczta@slowfood.pl; cena odpowiednio 19 i 29 PLN).

 

 

Gęsie koło absurdu pęka

Akcja „Gęsina na św. Marcina” w 2009 i 2010 roku zakończyła się niespodziewanym sukcesem. Wszystkie wytypowane restauracje były wręcz oblegane, obsługujący serwis internetowy serwer codziennie podrzucał setki maili z zapytaniami, gdzie można kupić gęsinę; wszystkie stacje telewizyjne, portale internetowe, rozgłośnie radiowe i prasa zaangażowały się w przekonywanie Polaków, że warto urozmaicić swoją dietę o pyszną i zdrową gęsinę.

 Wszystkie restauracje w czasie trwania najbliższej akcji na swych witrynach oznaczone będą logiem akcji z napisem: „SerwuJemy  – zapraszamy”, tak by były łatwo rozpoznawalne z zewnątrz. W każdej z takich restauracji szef kuchni został zobowiązany do przygotowania przynajmniej trzech autorskich przepisów, które przez cały czas trwania akcji będą dostępne w menu.

 Konkurs dla Szefów Kuchni i Amatorów dobrego jedzenia

 Wszystkie przepisy z gęsiną w roli głównej z naszych restauracji zostaną na koniec akcji ocenione przez samych szefów kuchni, którzy sami spośród siebie, na zasadzie głosowania, wybiorą najlepszy przepis, którego autor otrzyma tytuł „Króla gęsiny na 2012 rok”. Wszyscy zaś amatorzy dobrego jedzenia, którzy chcieliby podzielić się swoimi umiejętnościami kulinarnymi, mogą przesyłać swoje przepisy na gęsinę (poczta@slowfood.pl). Dziesięć najlepszych przepisów zostanie wydanych w książce w 2012 r. wraz z przepisami szefów kuchni, a autor najlepszego przepisu pojedzie bezpłatnie na slowfoodowe targi „Salone del Gusto” do Turynu w październiki 2012 r. Nadesłane przepisy oceniać będzie 3 osobowa kapituła pod przewodnictwem szefa kuchni restauracji „Ancora”, Adama Chrząstowskiego, którego przepis na „Udka gęsie confit z chutneyem ze śliwek” zwyciężył w zeszłorocznym konkursie.

 

 

Kontakt z mediami:

Jacek Szklarek: jacek.szklarek@slowfood.pl; tel.: 509-093034

Oficjalny serwis internetowy akcji:

www.gesina.pl oraz www.slowfood.pl/gesina (od 2 listopada)

Zmieniony ( 08.11.2011. )
 
« poprzedni artykuł   następny artykuł »
Top! Top!